sâmbătă, 18 februarie 2012

Reafirmarea valorilor româneşti VII

Gigi Căciuleanu

preluat de pe  http://www.formula-as.ro/2006/720/lumea-romaneasca-24/gigi-caciuleanu-7052


 Prin anii 60-70, spectacolele de balet ale Operei din Bucuresti se jucau cu casa inchisa. Lumea se inghesuia sa vada un dansator ce parea venit de pe alta lume. Un zburator: Gigi Caciuleanu.

 "Angajat la Opera dupa absolvirea liceului, am iesit din primul an din asa-numitul "corp ansamblu". Faceam deja solo-uri. Si totusi, la opera nu puteam face altceva. Acel alt-ceva facut in numele libertatii dansului, al creatiei. Cu toate succesele din tara, mi-am dorit acea Libertate pe care nu o puteam avea in Romania. Eu nu am ales sa plec din Romania ca sa-mi cumpar o masina. Sau ca sa-mi cumpar blugi. Masina nu am nici acum, iar blugi aveam si atunci. Eu am plecat, cu adevarat, pentru Libertate. Iar in drumul meu spre ea am ajuns mai intai la Paris. Plecarea mea din tara nu a fost ceea ce se cheama, in mod obisnuit, o "fuga". La mine s-a chemat o "ramanere".
  La Paris ma dusesem sa-mi iau toate hartiile necesare emigrarii in America. Era in luna august! Parisul m-a vrajit! O vraja care dureaza si azi. Da, ador Parisul! Mi-a dat starea de libertate permanenta de care am atata nevoie! Descoperit de Pierre Cardin, am facut la "Espace Cardin" mereu cate alt-ceva... De curand, "Societatea drepturilor de autor" din Paris mi-a numarat coregrafiile. M-am speriat! Sunt peste 250!"

Studii de perfectionare la Teatrul "Balsoi" din Moscova
Solist al Operei Nationale din Bucuresti
Membru fondator al Centrului International al Dansului de pe langa Unesco
Membru al Societatii Artistilor Francezi
Fondator al Teatrului coregrafic din Nancy - "Compania Gigi Caciuleanu"
Director artistic al Baletului National din Chile "El Banch"
Multiple premii nationale si internationale
Cavaler al Artelor si Literelor - Paris
Medalia "Steaua Romaniei" in grad de Cavaler.


Ioan Holender

 http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Holender

 (n. 18 iulie 1935, Timișoara) este un inginer, cântăreț, impresar și director de operă austriac, originar din România.
Ioan Holender provine dintr-o familie de evrei din Timișoara. În 1959 a părăsit Timișoara și s-a stabilit la Viena, unde mama sa deja locuia[1][2].
Imediat s-a înscris la Conservatorul de Stat din Viena, pe care l-a absolvit trei ani mai târziu, apoi a început să cânte la teatrul orașului Klagenfurt. În 1988 a devenit secretarul general al Operei din Viena și al Volksoper (Opera pentru popor), pentru ca în 1992 să fie numit manager general al celor două instituții.[3]
A fost director al Operei de Stat din Viena între 1 aprilie 1992 și 30 august 2010, fiind director al celebrei instituții pentru cea mai lungă perioadă din istoria Operei vieneze.[4]
În anii 2007[5] și 2009 a fost președinte și director artistic al Festivalului Internațional „George Enescu” de la București, ocazie cu care s-a perfectat contractul și pentru ediția 2011.[6]

Niciun comentariu: