sâmbătă, 25 iunie 2011

Karl Marx si contributia lui la filosofie

Am citit, auzit, in ultima vreme, ca Marx a fost interpretat, ca el era practic strain de miscarea bolsevica.

O anecdotă în această privinţă: după ce partidul francez al muncitorilor s-a scindat într-un partid reformist şi unul revoluţionar, unii l-au acuzat pe Jules Guesde (liderul celui din urmă) că ia ordine de la Marx; Marx i-a zis ginerelui său Paul Lafargue: „dacă ăsta e marxism, atunci eu nu sunt marxist”.

Intr-adevar, influenta lui asupra miscarii muncitoresti s-a exercitat dupa moartea lui. Dar ce a scris Marx? Citim in wikipedia ca "În timp ce Hegel era un filozof idealist, Marx a urmărit să rescrie dialectica în termeni materialişti."

Si "Marx s-a inspirat din dialectica lui Hegel, deşi i-a criticat vehement concepţia asupra filozofiei istoriei, descoperă materialismul şi critica religiei în lucrările lui Feuerbach, adoptă ideile socialist-utopice ale lui Saint-Simon şi se îndoctrinează cu economia politică modernă dezvoltată de Adam Smith."

Karl Marx a analizat societatea din punct de vedere materialist. Ori nu poti sa ajungi la ceva viabil daca elimini complet componenta idealista, si prin asta se intelege componenta spirituala si/sau religioasa a lumii.

Mai citim in wikipedia: "Marxismul se bazează pe materialism şi pe socialism, el este în acelaşi timp teorie şi program al mişcărilor muncitoreşti organizate. Pentru marxişti, materialismul reprezintă baza teoretică, opusă idealismului, considerat ca instrument speculativ în slujba burgheziei. În doctrina marxistă, materialismul are două aspecte: unul dialectic, care exprimă legile generale ale lumii exterioare şi ale gândirii umane, un altul istoric, care afirmă că numai realitatea socială determină conştiinţa oamenilor. Dezvoltarea istorică a societăţii ar fi condiţionată de contradicţiile diverselor "moduri de producţie" (primitiv, sclavagist, feudal, capitalist) şi de "relaţiile de producţie", adică de raporturile dintre oameni în procesul de producţie. Aceste contradicţii se exprimă prin lupta de clasă, care este astfel motorul istoriei."

Marxistii, adica cei care urmeaza doctrina pusa in practica de Lenin si care nu mai este totuna cu marxianismul, care este format din chiar ideile lui Marx, sustin deci ca burgheziei ii apartine idealismul. Dupa atatia ani de la caderea comunismului, putem concluziona ca a fost cu totul falsa aceasta conceptie. Idealismul nu este caracteristic burgheziei, este o parte a societatii umane, de care trebuie sa se tina seama daca se doreste intemeierea unei societati viabile.

Se indreapta oare, societatea capitalista, spre un sistem comunist? Spre un sistem care are la baza clasa muncitoare? Putem acorda sansa materialismului (dialectic si istoric cum spunea Marx)? Deja vedem in jurul nostru prea mult materialism, deja ne sufoca aceasta alergare dupa succese materiale, bunastare materiala, nascocim notiuni ca "slow-food" si "fenomen downshifting", ca sa recapatam un echilibru pierdut. Omul nu poate fi despartit de spiritualitate, asa cum o intelege fiecare.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx

Un comentariu:

Mircea Florescu spunea...

Dupa cum se poate vedea comunismul intrase intr-un paradox, sustinea ca idealismul este specific societatii burgheze, dar construirea statului comunist in care toata lumea sa fie egala apartine celui mai pur idealism. Teoriile lui Marx au stat la baza teoriei comuniste, dar ele au fost adaptate potrivit intereselor politice, la fel cum ideiile lui Nietzsche au fost deformate de catre fascisti